Starej pes hraje jazz 29.
Dneska uzavřeme léta dvacátá a vyrazíme s plnou parádou do let třicátých. Do éry nastupujícího swingu a dobrých kapel i sólistů.
Tedy čtěte:
Na začátku tedy skutečně "vezmeme rytmus", viz kousek s orchestrem Dona Reedmana
I Got Rhytm. To je důležitý, abychom se v těch třicátých letech neztratili.
Čeká nás skutečně spousta dobrý muziky, Jako například Colemann Hawkins a Chick Webb se svými orchestry, Ella Fitzgerald, Billie Holiday a další. Ostatně není divu, showbyznys v té době je už skutečně dobře promazaným strojem na zábavu. A taky se v tom točí nemalé peníze, ostatně jako ve všem, v té době. My však ale pozorně sledujeme nikoliv vývoj našich aktiv na burze, ale vývoj jazzu v té době, tedy zlaté éře swingu. Není bez zajímavosti, že gramofonový průmysl se zaměřuje i na tzv. rasovou hudbu, kdy tyto desky běží v hracích automatech instalovaných často v dupárnách nevalné pověsti, na černošských periferiích velkých metropolí. Neznamemá, že by to byla hudba špatná, ale naopak. Tyto desky patří k pokladům té doby, i když skutečně se k jejich nahrávání přistupuje často více než laxně, ale to v pořadu uslyšíte, mluví se tam o tom.
Rubrička "Do jazzu ne!" bude dneska řachat ryčnou vojenskou kutálkou. Kapela ani dirigent není na desce uvedena (asi je to vojenské tajemství) ale nevadí. Hoši dávají melodie z operety Polská Krev *1), od Oskara Nedbala. Tedy vysoký populár. Estéti si tentokráte odplivnou pouze jednou. Nedbal je Nedbal a na toho mi nesahejte! A také, což je jistě možné, na rozdíl od jiných "skladeb" uváděných zde, v této pověstné rubrice, tak možná ani při tom nebudou klít a posílat mne do míst, kam se hrdinům řády zpravidla nepřipínají...
Situaci následně zachraňuje Benny Goodman s vypalovačkou
Roll Em!!. Zase na druhou stranu, užijte si toho Nedbala. Jak sleduji redakční plán Starého psa (to jsem já), tak vás v nejbližších týdnech čekají v této pověstné dekadentně - destruktivní rubrice, jež je skutečnou noční můrou všech rádoby estétů a kladivem na salónní znalce a echt snoby, skutečné hrůzy. Hrůzy tak děsivé a strašné, že i napětí v síti klesá hluboko pod 220 Voltů :-)
Nezoufejte, konec dobrý, vše dobré; rubrika
"st. Louis Blues Selection" vám ukáže klavírního virtuoza jazzu, jež se jmenuje Art Tatum, ve skutečné lahůdce. A věřte, co se piána a st. Louis Blues týká, přijdou ještě lepší fláky. Takže se to tím zase nějak vyrovnává...
Poznámka:
*1) Polská krev (v německém originále Pollenblut) je opereta ve třech obrazech (dějstvích) českého skladatele Oskara Nedbala z let 1910–1912, jejíž libreto napsal vídeňský libretista Leo Stein (vl. jm. Leo Rosenstein) na námět povídky Slečna selka A. S. Puškina. Premiéru měla 25. října 1913 ve vídeňském divadle Carltheater, v českých zemích byla poprvé uvedena 26. prosince téhož roku v plzeňském Městském divadle. Je považována za nejpopulárnější a nejhranější českou operetu.
Nahrávka: Jedná se o čistě mechanicky sejmutou desku, bez elektrické apmlifikace na 78 RPM na etiketě RENO, asi z roku 1914 - 1916. Se stranovým řezem a tím odpovídající kvalitě záznamu s maximem přenosu okolo 800 Hz až 1 kHz (absence basů a plochý zvuk)
Jo, abych nezapoměl, ještě playlist. Viz:
I Got Rhytm Don Reedman & His Orchestra
Moonglow Jack Teagarden & His Orchestra
Jamajca Shout Colleman Hawkins & His Orchestra
Stompin At the Savoy Chick Webb & His Orchestra
Oh, Lady Be Good Lester Young & His Orchestra
You se A Vipper Stuff Smith & His Onyx Club Boys
My Melancholly Baby Ella Fitzgerald
After You Ve Gone Roy Eldrige & His Orchestra
Blues After Dark Duke Ellington & His Orchestra
-----
Rubrika Do jazzu ne!
Polská krev (O. Nedbal) Posádková hudba (kapela neuvedena)
-----
Roll Em!! Benny Goodman & His Orchestra
Mean To Me Billie Holiday
----
st. Louis Blues Selection:
st. Louis Blues Art Tatum (p.)